Човек винаги е мечтал да има свръх способности

angel-lazarov
Възможностите на човешкият мозък са достигнали своя предел – съобщиха СМИ. Откритието е направено от учени в Кембридж.

Според други различни изследвания ние използваме само 2, 3, 5 или 10% от капацитета му.

Каква е истината?

Според НЛП истина няма. Има опит и карта на света, през която възприемаме този опит. Да видим какво има в картата на общественото съзнание по въпроса.

Човек винаги е мечтал да има свръх способности. Приказките са пълни с архетипни истории за това как героя получава изключителни сили и възможности, като използва вълшебни предмети и субстанции – мечове, щитове, килимчета, пера, жива вода, вълшебни пръчици, заклинания, магии. Хари Потър не случайно е една от най-продаваните книги.

Като продължение на тази идея преди няколко месеца излезе филмът Limitless. Става въпрос за хапче, което позволява да бъде използван целия капацитет на мозъка. За филма научих от наша студентка – Нина Бъркалова, която сподели, че за нея НЛП е като това хапче, но без страничните му нежелани ефекти. Във филма, чисто по американски, героят използва тези „вълшебни способности“, за да предвижда поведението на финансовите пазари и по този начин да получи пари, любов и власт.

Животът и бизнесът често ни поставят в ситуации на ограничен времеви ресурс, когато искаме или трябва да свършим много работа, да анализираме големи количества информация, да вземем правилни решения. И резултатът от тези действия е критично важен за нашия успех. Познавам много хора от корпоративния свят, които в такъв момент мечтаят за „чудодейна субстанция“. Някои дори използват забранени такива, понасяйки нежеланите им странични ефекти.

За това реших да споделя как изглежда според картата на НЛП ефективното използване на нашия разум и опита си от работа с високо продуктивни състояния (ВПС). Целта е да се получи нещо като User Manual за използване на ума и психиката ни, защото никой не ни е дал „Инструкция за употреба на мозък“.

Зная, че много хора не обичат да четат такива неща или както един приятел се шегуваше „Защо да четем половин час, като можем да щракаме с мишката 1 – 2 дни?“

Нека първо разгледаме как работи нашето съзнание.

Съществуват много книги за структурата на мозъка. Всички те описват две полукълба и една по-сложна структура под тях, състояща се от различни дялове и картографирани участъци.

С известно опростяване можем да разгледаме две части на нашето съзнание, свързани със съответните структури на мозъка – съзнавана и несъзнавана.

Съзнаваната част, още съзнаван разум (СР), често се свързва с доминиращото полукълбо на мозъка и се нарича „бдително внимание“ или „съзнателно усещане“. На най-основно ниво ние използваме СР всеки път, когато трябва да се концентрираме върху нещо и напълно осъзнаваме своите решения. Това е нашия фокус на внимание. Бедата е, че СР може да оперира едновременно със 7 плюс/минус 2 единици информация (числото на Милър), т.е. от 5 до 9. Според последни изследвания СР изпитва затруднения, даже ако обрабова повече от 3-4 теми едновременно. Той обработва информацията със скорост, по-бавна от тази на съвременен калкулатор.

Несъзнаваната част, още несъзнавам разум (НР), е много „по-умна” от съзнаваната. Докато четете тези редове НР се грижи за вас. Точно сега той контролира телесната температура, вашата имунна система, равновесието ви, пространствените възприяния, дишането, биенето на сърцето, кръвообращението, телесните течности и петте ви сетива. И което е най-важно – това се прави без да се „безпокои” СР.

Всичко, което сте считали за инстинкт или рефлекс, всъщност е несъзнавано управление на системата. НР оперира с неизмерими количества информация и скоростите са други, защото умее да „мисли” паралелно. Според някои изследвания мозъкът ни обработва 400 милиарда бита информация в секунда, от които ние осъзнаваме само 2000 бита. Т.е. той споделя с нашата съзнавана част само онова, което смята за нужно.

НР ни кара да правим нещата, които правим, понякога дори и без да ни осведоми за това! За да вземем решение, ние обработваме огромни количества информация на несъзнавано ниво. Ако трябваше СР да бъде изложен на цялото натоварване на системата за вземане на решения, това най-вероятно би довело до мозъчно увреждане.

Да обобщим…

До тук имаме:
СР – който можем да управляваме лесно, но има ограничени възможности;
НР – има неограничени на практика ресурси за обработка на информацията, но работи като че ли самостоятелно, извън съзнателния ни контрол.

Логично следва извода, че ако можехме да управляваме НР, това би ни позволило да отключим така мечтаните от човечеството „свръх способности“!

Добрата новина е, че ние го правим, но без да знаем как. Всеки от нас има състояния на висока продуктивност, когато прави нещо, в което е особено добър. „Програмирал“ се е вече за това.

Ето защо и как е стнало…
За да се предотврати претоварването на СР, нашето несъзнавано разполага с група от мозъчни клетки, наречена Ретикуларна Активираща Система (РАС). РАС действа като филтър за нашите възприятия. Обработва информацията от НР и решава коя част от нея да предаде на съзнателната част на мозъка.

Решението се взема въз основа на предишен опит и системата ни от ценности и убеждения. Информацията, която РАС счита за особено важна, се предава с приоритет. Например когато поставите ръката си върху нещо горещо вие усещате болка. Така НР ви казва да престанете. Но вие първо отдръпвате ръката си без съзнателно усилие – така несъзнаваното ви предпазва от нараняване. И едва когато вече няма опасност вие усещате посланието за болка.

Една от най-високо стоящите ценности е съхранение на здравето и живота. За това повечето хора срещат трудности да се научат да ходят на въже или да извършват сложно делене на ум. Тяхната РАС не счита тези неща за важни и ценни.

От друга страна когато се научим да правим някои трудни неща, те стават все по-лесни. Така е, защото РАС отчита, че всяко повтарящо се действие има по-високо ниво на значимост, иначе не бихме се занимавали с него. В резултат позволява да се отделят допълнителни ресурси на мозъка за съответния процес.

Това е и начина да „препрограмираме“ нашата РАС – като свързваме нещата, които правим с нашите ценности и/или като ги повтаряме.

Това още обяснява и нашите Високо Продуктивни Състояния (ВПС). Тогава наред със СР ние имаме достъп и до ресурсите на НР.

Изследването на ВПС показва, че те обикновено са свързани с изменен фокус на внимание или по друг начин казано – външно ориентиран транс. Нарича се също „разширено съзнание“.
Пример за такова състояние е карането на кола – ако караме добре и от дълго време. Тогава ние правим много неща без да ги осъзнаваме. Когато стигнем, ние може да не помним целия път, как сме спирали на червено и тръгвали на зелено. Не забелязваме с какъв ъгъл завъртаме волана, колко силно натискаме педалите и как превключваме скоростите, как преценяваме координатите, посоката и скоростта; предвиждаме траекторията на участниците в движението.

Друг пример, които изследвахме наскоро, е състоянието на добър програмист, когато пише код. Тогава той също обработва огромни количества информация, което е невъзможно без достъп до ресурсите на НР.

Изследване на мозъчната дейност на програмиста с ЕЕГ показва, че в този момент наред с бета-вълните, които се свързват с активност на СР, има и високи нива на тета-вълни и делта-вълни, които говорят за повишена подкорова активност.

Тук също има изменен фокус на внимание – той не осъзнава обкръжаващата го реалност. Може да не чува, ако някои се обръща към него, не забелязва какво става наоколо. Някои дори ползват слушалки, за да се изолират допълнително. Ако в такъв момент бъде прекъснат например от разговор по телефона, обикновено му е нужно време после да се върне в работното състояние.

В НЛП имаме техники, които позволяват да направим дизайн на най-подходящото за дадена дейност ВПС, но те изискват определени навици и ниво на подготовка. За това тук ще ви предложа начин да влезете във ВПС.

Техниката се основава на това, че ако много точно си спомним какво сме виждали, чували и усещали в определен момент, то ние влизаме в същото или много подобно състояние тук и сега.

Техника за повишаване на потециала

Служи за създаване на повишена работоспособност и постигане на по-високи резултати в определена дайност. Преди да започнете, помислете какво ще правите и какъв резултат искате да постигнете.

1. Програмираме РАС
Помислете защо са важни за вас дейността или резултата от нея. Задавайте си въпросите: „Това какво ще ми даде?“; „Това защо е важно за мен?“. Тези въпроси позволяват да свържете работата си с вашите ценности. Задавайте въпросите, докато се почуствате достатъчно мотивирани.

2. Формулираме целта на работата
Целта създава фокус на внимание и действа като атрактор за събитията. Помислете какъв резултат искате да получите в края на работния процес. Настанете се удобно, отпуснете се и си представете максимално точно (доколкото можете, това също е навик) какво ще видите, ще чуете, ще си кажете и ще почувствате, когато реализирате целта.

3. Влизаме във ВПС
Спомнете си случай, когато сте работели изключително ефективно. Контекста може да е същия, или подобен. Постарайте се да си спомните приблизително кога беше това, кой сезон, коя част на деня; къде се намирахте; какво виждахте в онзи момент; какво чувахте, имаше ли някакъв вътрешен ритъм; какво си казвахте; каква поза заемахте, как дишахте, какви особени усещания в тялото имахте. (Добре е да си спомните всичко с максимални подробности, доколкото е възможно. Ако не успявате с някои елементи, останете спокойни. Това е навик, който постепенно се развива. Дайте си времето, което ви е нужно.)
Сега би трябвало да сте влезли във ВПС – същото или подобно на предишното.

4. Действаме
Правим нещата, които искаме.

5. Празнуваме
Мозъкът се учи на позитивна обратна връзка. За това, когато постигнем целта, винаги е добре да си дадем малко време да се порадваме. Така ще затвърдим успешната стратегия.

Успех!

Своите въпроси за ВПС, НЛП и нашата работа може да зададете на по чаша кафе в Деня на отворените врати в Института по НЛП на 1 септември от 19:30 часа.

Високо продуктивни състояния (ВПС) изследваме на следните наши тренинги:
Високо продуктивни състояния и освобождаване от стреса
НЛП – Практик

Comments are closed.