Моделираш живота си с НЛП – част трета: За позитивите на негативното мислене

angel-lazarov
Има много системи и книги за позитивното мислене. Повечето твърдят, че ако мислите за желанията си и ги визуализирате, те ще се реализират. Много е лесно – седиш, медитираш и чакаш да се случи. Само че не само не се сбъдват мечтите, но и се натрупват купища проблеми. Те предизвикват дискомфорт, дразнят – няма как да не ги забележите, да не мислите за тях. Изведнъж става трудно да се мисли позитивно. Вие теглите една „благословия“ на позитивното мислене или решавате, че нещо във вас не е наред, и се връщате към старите модели на поведение.

Защо ни е трудно да свикнем да мислим позитивно?

Причината има дълбоки еволюционни корени. Милиони години сме оцелявали като вид във враждебни условия. Много по-важна ни е била не информацията „къде съседите по пещера са събрали вкусни плодове и корени“, а „къде съседката е била нападната от саблезъб тигър“ – за да не ходим там. Този механизъм води както до инстинктивното желание за информираност (новините), така и до преекспонирания вариант (воайорството) – страсти, които се експлоатират от средствата за масова информация. Това е и причината по-лесно да забелязваме проблемите и негативите.

В предишното издание писах, че нашият фокус на внимание ни помага да „управляваме“ своята реалност. Тогава как, въпреки склонността да виждаме негативите, да поддържаме позитивен фокус на внимание? Отговорът е:

Да използваме проблемите, за да определим нашите цели

Общата насока, определяща начина ни на мислене и действия, в НЛП наричаме фрейм или психологическа „рамка“. Рамките задават начина, по който ние интерпретираме отделните преживявания и събитията и как реагираме на тях. Например негативно преживяване може да ни обхване изцяло, ако го разглеждаме в рамката от 5 минути след причинилото го събитие. Но на фона на целия ни живот това преживяване може да изглежда баналност.

Да променим фокуса на внимание можем като сменим мисленето от „Рамка на проблема“ в „Рамка на резултата“

„Рамката на проблема“ придава основно значение на всичко, което е „неправилно“ или „нежелано“. Внимание обръщаме на неприятностите и търсим причините за тях. Докато „Рамката на резултата“ ни кара да се съсредоточим върху желания резултат, на последствията от него и на необходимите ресурси за постигането му. Или „Фрейма на резултата“ подразбира, че човек се ориентира към решение на проблема и позитивно бъдеще.

Рамката се описва от въпросите, на които ние си отговаряме, докато обмисляме нещо. Нека да сравним двата фрейма:

Рамка на проблема

Рамка на резултата

Какъв е проблема? Защо това е проблем? Как се е появил? Какво го е предизвикало? Кой е виновен?

Какво искам (вместо този проблем)? Какви ще бъдат последствията от това, което искам? Как да го постигна? Какво ми е необходимо за това?

Формулирайте резултата позитивно

„Рамката на резултата“ подразбира не само да заменим проблема с цел, но и използването на „негативни“ думи – с „позитивно“ описание. В НЛП всеки проблем можем да приемем като предизвикателство, възможност за промяна, израстване или да научим нещо. При такъв подход всички проблеми предполагат благоприятен изход. Ако казвате „Проблема ми е, че ме е страх да не се издъня“, вероятно скритата ви цел е да бъдете уверени, че ще успеете. Зад проблема „доходите ми падат“ се крие желания резултат „да повиша доходите си“.

Често непреднамерено формулираме резултатите в негативна форма: „Искам да спра да се притеснявам“, „да не ме мързи“, „да откажа цигарите“. По този начин ние пак се фокусираме върху проблема. Неразделна част от убеждението „Искам да престана да се страхувам“ е „страхувам се“. Слагайки рамката на резултата запитайте се „А какво искам?“ или „Как бих се чувствал, ако не се страхувах?“

Айнщайн е известен като човек, решил много научни проблеми. Познато е мнението му, че решението на проблема се намира извън плоскостта на самия проблем. Използвал е специални въпроси. Предлагам ви техника за решаване на проблем, инспирирана от Айнщайн и описана от Пол Маккена:

ВЪПРОСИ, КОИТО РАЗКРИВАТ ВЪЗМОЖНОСТИ
Помислете за ситуация, в която се чувствате зациклили, и си задайте следните въпроси:
1. Какво би се случило, ако това вече не е проблем?
2. Какво може да се направи, за да бъде всичко наред?
3. Ако знам, че има просто решение, какво би било то?
4. За какво още не съм помислил?
5. Ако направя поразителен пробив в тази област, как би изглеждал?

Дайте си нужното време да отговорите на всеки от въпросите. Успех!

Comments are closed.